Menu

Archief

<< Terug naar lijst

Oost Europareis

25/05/2010 Op vrijdag 30 april vertrokken we om 9.00 uur met een bus naar Schiphol. Harry en Aalt waren met alle apparatuur , evangelisatiemateriaal en slaapzakken al een dag eerder vertrokken met de auto.(bus) Om 13.30 uur vertrok ons vliegtuig en tegen kwart over drie waren we al in Boedapest. Daar wachtte onze Hongaarse chauffeur Attila op ons. We reden meteen door naar Cegled om ons klaar te maken voor het eerste concert in de kerk van Cegled. We werden hartelijk ontvangen en genoten ook zelf van het zingen in die gemeente. Daarna vertrokken een aantal personen naar een gastgezin en een aantal mensen bleven slapen in het zaaltje bij de kerk. De volgende ochtend vertrokken we naar Oekraine. Het oversteken van de grens naar Oekraine verliep traag en moeizaam. Maar na een uurtje of twee mochten we doorrijden naar het kindertehuis "De barmhartige Samaritaan" in Nagydobrony. Daar mochten we 's avonds een concert geven en tot onze verrassing gaven de kinderen een show met zang en dans. Zondag hadden we een drukke dag. We zongen 's morgens en 's middags in zigeunerkerkjes en 's avonds nog in een gemeente die contacten hebben met de Ned. Ger. gemeente in Nunspeet. De volgende ochtend vertrokken we al vroeg om via Hongarije naar Roemenie te reizen. Dit was een lange reisdag maar uiteindelijk kwamen we (te laat) aan in Malin. Daar hadden ze de mensen alweer naar huis gestuurd maar toen de klokken werden geluid kwam iedereen terug naar de kerk om naar ons te luisteren. Daarna kregen we nog een heerlijke maaltijd. De volgende dag vertrokken we naar Tonciu waar we hartelijk werden ontvangen en in een mooi kerkje mochten zingen. Ook kregen we nog een demonstratie manden vlechten. De volgende ochtend vertrokken we naar Gherla, een iets grotere plaats. Daar zongen we in de gymzaal van een school. Hier waren we mooi op tijd en werden we uitgenodigd voor een rondleiding in de kerk waar een schilderij van Rubens hing. Daarna kregen we nog een volksdans voorstelling waarna we vertrokken naar de kerk waar we mochten zingen. Na afloop kregen we een heerlijke maaltijd waarna we voor de mensen die de hele dag in de keuken hadden gestaan wat hebben gezongen. ook onze chauffeur en de predikant van deze gemeente wilden meezingen. Ze begrepen niet zo veel van onze fonetisch getypte Hongaarse teksten. De volgende dag vertrokken we naar Nyirbator in Hongarije. Daar hadden we een avondje rust en zongen we de volgende ochtend in de aula van een middelbare school. Ook onze chauffeur kende inmiddels onze liederen en hij zong er een aantal mee. Na dit laatste concert vertrokken Aalt en Harry met de auto naar huis en wij met de grote bus naar Boedapest. Omdat onze chauffeur zelf uit Boedapest kwam kon hij ons een rondleiding geven en organiseerde hij zelfs een boottocht voor ons. We overnachtten in een Hostel en na een uurtje shoppen vertrokken we op zaterdagochtend weer naar het vliegveld voor de terugreis. Bij aankomst op Schiphol voelden we ons gezegende mensen na zo'n indrukwekkende, voorspoedige week en terugreis. We hopen dat we in deze week veel mensen hebben kunnen bemoedigen maar zijn zelf ook enorm bemoedigd door de gastvrijheid , de diensten en concerten en de gesprekken die we met de mensen in Oost Europa mochten hebben.